Keuzehulp en productzoeker voor oprijplaten en laadrails
Oprijplaten en laadrails behoren tot de groep van zogenaamde vanzelfsprekende producten, die meestal alleen echt gewaardeerd worden als ze ontbreken – bijvoorbeeld als een transportvoertuig geladen is met zware goederen of als een rolstoelgebruiker een trapportaal moet nemen. Reden genoeg om vanaf nu wat meer aandacht te besteden aan deze zo belangrijke ’hoogteniveau-omzeilers’!
Gebruiksmogelijkheden
Welke toepassingen zijn er voor oprijplaten, rolstoelhellingen en laadrails?
Zoals al aan het begin vermeld, worden drempelbruggen, laadbruggen enz. in verschillende vormen gebruikt in een grote verscheidenheid aan plaatsen; professioneel en privé. Over het algemeen kan men een onderscheid maken tussen ...
- ... het type hoogteniveau dat moet worden overwonnen (bv. kabels, treden, stoepranden, hoogteverschil tussen vloer en voertuig, enz.) ...
- ... wie of wat een hoogteverschil moet overbruggen, waarbij de bandbreedte tussen personen- of goederenvervoer groot is (van rolstoelen of kinderwagens tot transportvoertuigen of zware industriële machines) ...
- ... het algemene doel. Of het nu gaat om karren in industrie of ambacht, transportmiddelen, vorkheftrucks of motorfietsen of om kruiwagens, grasmaaiers of graafmachines in de tuin- en landschapsarchitectuur. Vaak ook voor gemakkelijke toegang van de rolstoelbestuurder in het geschikte voertuig.
Belangrijk: Als het gaat om rolstoeltoegankelijkheid spelen ook oprijplaten een belangrijke rol bij openbare en privé-ruimtes, om deze gemakkelijk toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers en personen met een handicap.
Selecteren
Wanneer is een helling geschikt en wanneer een rail?
Rail of helling, dat is de vraag! Dit is helemaal niet zo eenvoudig te beantwoorden, omdat er tal van toepassingsmogelijkheden zijn voor beide uitvoeringen en in veel gevallen beide oplossingen in potentie geschikt zijn. Daarom zijn het uiteindelijk de details die er toe doen:
- Oprijplaten, laadrails enz. worden meestal verkocht in dubbele verpakkingen en op een gepaste afstand van elkaar geplaatst. De afmetingen zijn relatief compact en hun gewicht is laag, zodat ze meestal gemakkelijk op te bergen zijn.
- Bij laadbruggen is het bijzonder belangrijk om vooraf te overwegen of u een mobiele of stationaire oplossing wilt. Mobiele oprijplaten worden vaak gedragen en gelegd door de gebruiker. Ze moeten daarom relatief licht zijn en zijn wat hun grootte en draagvermogen beperkt, terwijl stationaire oprijplaten of ingebouwde modellen bij veelvuldig gebruik, bijvoorbeeld als deuropening of als vaste rolstoelhelling in een voertuig, bij frequent gebruik de moeite waard en gemakkelijker te hanteren zijn. Het is daarom altijd noodzakelijk om de voor- en nadelen ruim van tevoren tegen elkaar af te wegen en het gebruiksdoel zo nauwkeurig mogelijk te bepalen.
Hoe vind ik de juiste helling of rail?
Bij de afweging welke modellen wij wel in ons assortiment opnemen en welk niet, letten wij er altijd op om producten te selecteren die geschikt zijn voor een zo groot mogelijk aantal van onze klanten en dus echte ’allrounders’ zijn.
Doorzoek ons assortiment oprijplaten en rails met filters op basis van gemeenschappelijke criteria zoals breedte, lengte, materiaal, eigengewicht, draagvermogen en hoogteverschil dat moet worden overwonnen en natuurlijk de prijs. Wij begeleiden u naar het juiste product. U kunt ook de filters ’Eigenschap’, ’Uitvoering’ en ’Oppervlak’ gebruiken om hellingen met bepaalde extra functies te selecteren.
Waarop moet ik letten als het gaat om het draagvermogen?
Goed nieuws: Eigenlijk hoeft u daar helemaal niet zo op te letten. Er is maar één fout die u zeker niet mag maken, en dat is om uit te gaan van het nettogewicht in plaats van het brutogewicht. Concreet betekent dit dat u niet alleen rekening moet houden met het gewicht van de te laden apparatuur of machine, maar bijvoorbeeld ook met het gewicht van de mensen die de helling gebruiken, de brandstof, enz.
Bij rails moet u altijd controleren of het aangegeven maximale draagvermogen betrekking heeft op een enkele rail of op een paar rails. De derde en laatste tip die we u zullen verstrekken: Beter te veel dan te weinig. Ook om veiligheidsredenen is dat een verstandige instelling, aangezien overbelasting een van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken bij het hanteren van rolstoelhellingen, laadrails, enz. is.
Hoe bepaal ik de juiste hellingbreedte?
Deze vraag levert weinig verrassends op, want de breedte van een helling moet natuurlijk afhangen van het voertuig waarvoor de helling is bedoeld. Voor laadrails is de breedte van de banden van het voertuig relevant. Let bij deuren aan het einde van de oprit altijd op de afstand tussen de deurposten, de diepte van het deurkozijn en, indien nodig, de diepte van de nis.
Over het algemeen genomen kunt u het beste als het om de perronbreedte gaat ruim berekenen en kiest u in geval van twijfel liever een groter model. U bent daartoe zelfs tot op zekere hoogte verplicht, omdat in Duitsland onder andere in de voorschriften van de werkgeversaansprakelijkheidsverzekering bepaalde dimensies zijn vastgelegd die als ’buffers’ moeten worden opgenomen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen handbediende en elektrisch aangedreven vervoermiddelen:
- Bij met de hand bediende transportmiddelen waarvan de spoorbreedte meer dan 0,75 m bedraagt, moet de breedte van de oprijplaat 0,5 m groter zijn dan de spoorbreedte.
- In het geval van gemotoriseerde vervoermiddelen waarvan de spoorbreedte meer dan 0,55 m bedraagt, moet de breedte van de oprijplaat 0,7 m groter zijn dan de spoorbreedte.
Houd er rekening mee dat deze regels op elk moment kunnen worden gewijzigd. Zorg ervoor dat u daarom altijd een goed overzicht van de huidige juridische situatie heeft, of neem gewoon contact met ons op en vraag om advies. Wij helpen u op ieder moment graag verder!
Risicopreventie
Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van ongelukken bij het omgaan met hellingen en hoe kan ik de risico's minimaliseren?
Uiteraard kunnen alle ongevallen die zich voordoen bij het hanteren van oprijplaten, rolstoelhellingen, laadrails enz. nooit worden voorkomen. Maar de meeste wel! Maar al te vaak is de reden hiervoor oneigenlijk gebruik als gevolg van overbelasting, onvoldoende bescherming, enz. van de hellingen. De volgende punten zijn de meest voorkomende oorzaken van ongevallen:
- Het draagvermogen van de oprijplaat wordt overschreden, met materiaaluitval tot gevolg.
- Het te laden voertuig rolt weg, de oprijplaat kantelt of het transportmiddel glijdt van de oprijplaat.
- Mensen glijden, vallen of struikelen op de helling of ledematen raken bekneld tussen het voertuig en de lading.
En hoe kunnen deze ongevallen vermeden worden? Nou, bij het eerste punt: bij het overschrijden van het draagvermogen kan alleen wiskunde en voorzichtigheid helpen. De andere twee gevaren kunnen eenvoudig worden voorkomen door veiligheidsvoorzieningen zoals rijgoten, veiligheidsbouten, zijhekken en antislipcoatings.
De factor ’hellingspercentage’
Waarom zijn het hellingspercentage en de lengte de belangrijkste factoren bij het kopen van oprijplaten?
Als u tot hier heeft doorgescrolld, dan heeft u alles goed gedaan. U heeft waarschijnlijk het belangrijkste hoofdstuk over het onderwerp hellingen bereikt. Ongeacht of het gaat om een stoeprand of onderhoudshelling, laadbrug of oprijbrug, er is geen ander onderwerp dat zo veel en soms zo'n tegenstrijdige informatie biedt als de juiste lengte en helling. Hier zijn de belangrijkste feiten voor u:
Lengte van de helling en het hellingspercentage hangen samen.
Hoe korter de oprij plaat, hoe groter het hellingspercentage, dus hoe groter de hellingshoek. Hoe langer de helling, des te vlakker het hellingsvlak en hoe lager de hellingshoek.
Doorslaggevend is de laadhoogte.
De laadhoogte is het verticale hoogteverschil tussen de grond en het punt waarop de oprijplaat moet rusten. Of in het kort: deze moet worden overbrugd!
Verschillende toepassingen? Verschillende hellingspercentages!
Voor sommige toepassingen zijn de maximale hellingspercentages wettelijk voorgeschreven, voor andere toepassingen zijn het echter slechts aanbevelingen en richtwaarden. Algemene criteria die de juiste helling bepalen, zijn bijvoorbeeld het gebruik in openbare of particuliere ruimtes, het draagvermogen van de oprij plaat of de rail, de beschikbare ruimte, enz.
In geval van twijfel is vlakker beter.
U moet ook de aanbevolen maximumwaarden voor hellingspercentages als zodanig aanhouden en deze nooit overschrijden. Integendeel, probeer ze zo laag mogelijk te houden. Hoe vlakker de hellingbaan, hoe minder inspanning er nodig is om deze te beheersen.
Hoe bereken ik de vereiste lengte van de oprijplaat als ik het maximaal toelaatbare of gewenste hellingspercentage ken?
Het is eenvoudig:
(laadhoogte in cm / helling) * 100 = lengte in cm
Hier is een voorbeeld van een laadhoogte van 1,2 m en een hellingspercentage van 20%:
(120 cm / 20) * 100 = 600 cm
---> In dit geval zou de oprijplaat minstens zes meter lang moeten zijn.
Het is belangrijk om niet alleen rekening te houden met de zuivere lengte van het platform, maar ook met het gebied ervoor en erna. Houd hier ook voldoende rekening met de ruimte om veilig te kunnen manoeuvreren.
Wat zijn de maximale hellingspercentages voor welke activiteiten?
Of het nu gaat om personen- of goederenvervoer: volgens de beroepsverenigingen mag het maximale hellingspercentage van oprijplaten en laadrails niet meer dan 30% bedragen (komt overeen met een verhouding van ca. 1:3,33); dit komt overeen met een hoek van ca. 17 graden. Voor hellingen tussen 12,5% en 30% gelden speciale eisen met betrekking tot de antislipwerking.
Voor rolstoelhellingen of oprijplaten voor mensen met een handicap gelden gedetailleerde eisen voor hellingen. Als richtlijn geldt dat deze niet groter mogen zijn dan 6%, waarbij afhankelijk van de algemene omstandigheden (elektrische aandrijving of soortgelijke) ook andere hellingen zijn toegestaan.
Wet- en regelgeving
Wat zijn de regels voor oprijplaten die geschikt zijn voor gehandicapten?
Bij het gebruik van rolstoelhellingen moet altijd een onderscheid worden gemaakt tussen publieke en private ruimtes, omdat er in publieke ruimtes verschillende regels en richtlijnen gelden, met name wat betreft hellingen.
Allereerst een paar uitgangspunten voor rolstoeltoegankelijkheid door oprijplaten in de openbare sector, huurwoningen, enz:
- De helling van de oprijplaat voor rolstoelen mag niet meer dan 6% bedragen.
- Een dwarshelling van de oprijplaat is niet toegestaan.
- De bruikbare loopbreedte moet minimaal 120 cm bedragen.
- Als de oprijplaat niet zijdelings door een muur wordt begrensd, moeten er aan beide zijden van de oprijplaat ten minste 10 cm hoge randen of wielbeschermers zijn.
- Leuningen met een diameter van 3 – 4,5 cm moeten ook aan beide zijden op een hoogte van 85 – 90 cm beschikbaar zijn.
- De maximale lengte van een oprijplaat mag niet langer zijn dan zes meter. Als de oprijplaat langer moet zijn, moet tussen de twee delen een 150 cm lang tussen- of rustplatform worden geplaatst.
- Voor en na de rolstoelhelling moet er een rangeerruimte of een bewegingsruimte zijn, de standaardafmeting is 150 x 150 cm.
- Aan het einde van een oprijplaat mag geen enkele trap naar beneden worden geplaatst.
- Buiten moeten de oprijplaten voor rolstoelen zijn voorzien van een afwateringssysteem en moeten alle oppervlakken antislip zijn.
Hier hebben wij ook aanbevelingen voor het gebruik van rolstoelhellingen in voor privégebruik, met name met betrekking tot het hellingspercentage:
Aangezien een maximale stijging van 6% meestal een zeer lange helling vereist, kan een rolstoelhelling onder bepaalde omstandigheden bij privégebruik ook steiler worden gemaakt. De volgende richtwaarden voor het hellingspercentage zijn echter slechts aanbevelingen en zijn empirische waarden zonder wettelijke basis:
- 6% voor voertuigen met eigen aandrijving
- 6 – 10% voor krachtige voertuigen met eigen aandrijving
- 12 – 20% wanneer de rolstoel door één persoon wordt voortgeduwd
- 20% voor elektrische rolstoelen
Bij de keuze van de juiste hellingshoek moet daarom altijd rekening worden gehouden met de kracht en de handigheid van de rolstoelgebruiker of duwende persoon en het type rolstoel.
Het is ook belangrijk om het mogelijke risico dat de rolstoelgebruiker kantelt tot een minimum te beperken. Dit is afhankelijk van het zwaartepunt; factoren zijn hier bijvoorbeeld de lichaamsbouw van de rolstoelgebruiker en de manier waarop de oprijplaat wordt bereden (bijvoorbeeld naar beneden op de achterwielen). Daarom geldt hier hetzelfde: In geval van twijfel is het beter om te kiezen voor een langere oprijplaat. Dit verhoogt niet alleen het comfort voor alle gebruikers, maar ook de veiligheid.
Uitrusting
Welke uitrustingsvarianten en extra voorzieningen zijn er voor oprijplaten en laadrails?
Met beschermrand of handvat of zonder, inklapbaar of opvouwbaar, mobiel of vast, in hoogte verstelbaar of niet ... u heeft al veel factoren leren kennen die een rol spelen bij de aanschaf van een oprijplaat. Een aspect dat we nu meer in detail willen presenteren is de oppervlakte. Hier heeft u de keuze tussen een gesloten of een open uitvoering, waarbij de open uitvoering bijzonder geschikt is voor gebruik buitenshuis om vuil, water enz. af te voeren. In detail, kunt u voor het oppervlak meestal kiezen uit de volgende uitvoeringen:
- Roosterachtig oppervlak
- Oppervlak met gestanste gaten
- Gefreesd oppervlak
- Oppervlak met antislipcoating of antislipbescherming
Met wie kan ik contact opnemen als ik vragen heb?
Nou, wat voor een vraag. Met ons, natuurlijk! Uiteindelijk is iedere gebruikssituatie waarbij oprijplaten en laadrails worden gebruikt uniek, zodat het altijd belangrijk is om het meest perfecte product te vinden. Aarzel dus niet en neem contact met ons op via 0252 - 461 300, stuur ons een e-mail verkoop@kaiserkraft.nl of neem contact met ons op via ons contaktformulier. We staan voor u klaar!