Elektronisch ingekocht
eProcurement
Raakt u gestrest van inkopen?
Er zijn gebieden waar het besparingspotentieel niet zo heel erg duidelijk is. En dan is er nog de inkoop van C-goederen. Kleine artikelen ongecoördineerd bestellen leidt namelijk tot hoge proceskosten. Daarom is het des te belangrijker om juist op dit gebied de controle te krijgen en transparantie te creëren.
Op de volgende pagina's willen wij u laten kennismaken met onze eProcurement-oplossingen en u laten zien dat u meer kunt besparen met elektronisch inkopen. Ook als u internationaal actief bent. Onze experts op het gebied van eProcurement staan in 18 Europese landen voor u klaar. Maak er gebruik van!
Uw voordelen
Meer controle
eProcurement maakt een einde aan het zogenaamde Maverick Buying (buiten contracten om inkopen) door behoeften te bundelen en de bestelling uitsluitend te verwerken via gekwalificeerde leveranciers tegen overeengekomen voorwaarden.
Minder proceskosten
De proceskosten voor het afroepen van bestellingen van indirecte en laagwaardige goederen liggen vaak ruim boven de inkoopprijs. eProcurement biedt volledige transparantie: bestellingen worden rechtstreeks vanuit de onderhandelde catalogus gedaan tegen de bekende voorwaarden.
Geoptimaliseerde processen
Tijd is geld. Met eProcurement bespaart u beide en kunt u zich op echt belangrijke taken concentreren zoals het onderhouden van relaties met leveranciers.
Meer duidelijkheid
De afzonderlijke stappen van een inkoop worden transparant en begrijpelijk. U kunt controleren wie welke goederen heeft aangevraagd en wie vervolgens de aanvraag heeft goedgekeurd.
5 dingen die u moet weten over elektronische inkoop
Internationalisering van inkoopmarkten
eProcurement stelt ook kleine en middelgrote bedrijven in staat om nieuwe inkoopmarkten aan te boren via internet.
De voordelen: u kunt met één druk op de knop leveranciers vinden en talloze aanbiedingen en prijzen vergelijken. De eenvoudigste manier om dit te doen is via platforms met meerdere leveranciers, zoals simple system. Verschillende leveranciers bieden hun producten en diensten aan op deze systeemoplossingen, die functioneren als elektronische marktplaatsen.
Dit verhoogt uw flexibiliteit: u kunt uw goederen bestellen en profiteren van promoties en kortingen, de klok rond, ongeacht tijd en plaats.
Versnelling van operationele processen
Inkoopafdelingen in veel bedrijven worstelen met hetzelfde dilemma: de eisen worden steeds complexer en tegelijkertijd moeten de bedrijfsprocessen efficiënter worden.
Hoe kunt u toch uw doelen bereiken? Met efficiëntie en standaardisatie. Want met eProcurement-oplossingen kunt u veel productiever werken dan bij conventionele inkoop, die wordt gekenmerkt door handmatig werk. Of het nu gaat om ondersteuning van afzonderlijke transacties en bedrijfsprocessen, zoals orderverwerking en betalingsprocessen, ze worden vereenvoudigd en versneld met behulp van eProcurement-oplossingen. Naast het beheer van de toeleveringsketen geldt dit ook voor de financiële afdeling en andere afdelingen van het bedrijf die betrokken zijn bij het inkoopproces.
Tactische en strategische voordelen
Wilt u uw inkoopprocessen transparanter maken en het succes ervan direct meten? Analyses en rapporten behoren tot het standaardrepertoire van eProcurement-systemen.
Hoe presteren uw leveranciers, hoe tevreden zijn uw klanten? U kunt dit allemaal te weten komen in slechts een paar klikken. U kunt ook in een handomdraai marktanalyses uitvoeren, leverancierscontracten standaardiseren en andere inkooprichtlijnen afdwingen. Dit geeft u volledige transparantie over de uitgaven binnen het hele bedrijf en helpt u ook om meer grip te krijgen op de wijdverspreide, kostenintensieve "wilde aankopen"(Maverick Buying).
C-goederen: wie het kleine niet eert...
C-goederen zijn goederen met een lage individuele bestelwaarde en een hoge bestelfrequentie. Omdat C-artikelen zogenaamd onbelangrijk zijn voor het succes van een bedrijf, besteden veel inkoopafdelingen er niet genoeg aandacht aan. Toch zijn het juist deze artikelen die bij uitstek geschikt zijn voor eProcurement-oplossingen en waarmee u binnen zeer korte tijd voordelen voor uw bedrijf kunt behalen! Zo kunt u hogere cumulatieve bestelhoeveelheden op een gestandaardiseerde manier verwerken.
Wij van kaiserkraft zijn specialisten op dit gebied. Daarom hebben wij een apart artikel aan dit onderwerp gewijd: lees hier meer.
Kwaliteits- en besparingspotentieel
Vergeleken met handmatige inkoop automatiseert elektronische inkoop een aantal processtappen. Hierdoor verlopen andere inkoopactiviteiten aanzienlijk sneller en blijft er meer tijd over voor andere belangrijke taken in uw bedrijf. De resulterende besparingen op proceskosten kunnen oplopen tot 70%. Zonder mediaonderbrekingen worden overdrachtsfouten geminimaliseerd en papierloze workflows hebben een positieve impact op tijd, geld en het milieu.
Als u vaak grote hoeveelheden goederen bestelt, kan het de moeite waard zijn om een eigen inkoopsysteem te introduceren dat verschillende catalogussystemen omvat.
De geschikte oplossing voor elke behoefte.
1. De dynamische catalogus
Open Catalog Interface (OCI/PunchOut)
OCI of PunchOut zijn gestandaardiseerde interfaces voor het uitwisselen van catalogusgegevens tussen uw inkoopplatform en onze webshop. Wij ondersteunen tot OCI 4 en PunchOut niveau 1 en 2.
Eenvoudig
Directe toegang tot onze catalogusgegevens via internet zonder deze vooraf te hoeven installeren.
Comfortabel
Doorverwijzing naar ons externe winkelsysteem, vervolgens directe terugverwijzing van de winkelwagen naar uw ERP-systeem.
Actueel
Altijd met uw prijzen en de laatste technische beschrijvingen, productafbeeldingen, verpakkingsafmetingen en productcodes.
Algemene beschikbaarheid van artikelen
U ontvangt realtime beschikbaarheidsgegevens voor alle producten. Zo heeft u altijd toegang tot de actuele voorraad en voorkomt u vertragingen of knelpunten bij de inkoop.
2. De elektronisch-statische catalogus
De elektronisch-statische catalogus is de meest omvattende oplossing die u kunt gebruiken. U profiteert van de overzichtelijkheid van een catalogus in combinatie met de actualiteit van het web (API-feed).
Indelingen voor een elektronisch-statische catalogus die wij ondersteunen: BMEcat, CIF, Excel, CSV en TXT.
Individueel
Assortimenten (productgroepen, fabrikanten etc.) kunnen individueel worden aangepast. Eveneens zijn klantspecifieke classificaties en materiaal- of artikelnummers mogelijk.
Gedetailleerd
Naar wens verrijkt met informatie over aantallen, prijzen, afbeeldingen, constructietekeningen en andere aanvullende informatie.
Efficiënt
Hoge mate van controle door gedefinieerde leveranciers.
3. De elektronische documentuitwisseling
Electronic Data Interchange (EDI)
Een belangrijk onderdeel van het end-to-end proces is onze EDI-oplossing, die wordt gebruikt om bestellingen, orderbevestigingen en facturen uit te wisselen tussen uw systeem en dat van ons.
Snel
Zeer snelle gegevensoverdracht zonder mediaonderbrekingen.
Duurzaam
Vermindert het papierverbruik.
Efficiënt
Verlaagt procestijden/-kosten.
- Communicatieprotocollen / transactiestandaarden: SFTP, OFTP, HTTPS, SMTP
- EDI-formaten: EDIFACT, OpenTrans, XCBL, CXMLSAP, IDOC's, ORDERS0x, ZugFerd, XRechnung
4. Customized Web & Special Agreement
Online oplossing
Customized Web is de 'kleine' oplossing voor een geoptimaliseerde inkoop van materialen zonder een eigen eProcurement-systeem.
Special Agreement is de reguliere registratie in onze webshop.
Individueel
Op maat gemaakte voorwaarden en assortimenten, en indien gewenst uw eigen bedrijfslogo op de website van kaiserkraft.
Functioneel
Uitgebreide zoekmogelijkheden en andere intelligente functies.
Uitbreidbaar
Specifieke budgetlimieten, gebruikersbeheer en goedkeuringsprocedures mogelijk.
Goedkeuring
Wijs verschillende rechten toe aan individuele gebruikers binnen een account. Dit maakt het eenvoudig om goedkeuringsworkflows te implementeren.
Uw ontbrekende stukje van de puzzel?
Alle informatie over eProcurement en Customized Web is ook te vinden in onze eProcurement-brochure.
Hier leest u van welke gegevensformaten en classificaties wij gebruikmaken en hoe ook u binnen korte tijd uw materiaalinkoop kunt vereenvoudigen.
Uw contact met ons!
Onze eProcurement-specialisten staan klaar om uw vragen te beantwoorden.
Maak gewoon een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek – ook bij u op locatie.